Seorang anak wanita (Xiao Yan) sepanjang 6 bln. ini sering alami sakit kepala, karena tdk tahan pada akhirnya gadis ini memeriksakan diri ke dokter, setelah dicek ternyata ada seekor cacing putih tengah berenang di otaknya! Berdasar pada pengamatan, mungkin saja Xiao Yan makan sayur mentah atau daging mentah yang ada cacingnya, telur cacing masuk dari saluran pencernaan ke jaringan otak lewat darah kita. 

##Dokter mengingatkan : Jangan sampai konsumsi makanan mentah, sayur dan daging harus dimasak hingga matang dahulu baru bisa dikonsumsi. ##Bila cacing itu termakan oleh kita, itu akan menembus dinding pencernaan, lewat saluran darah mencari rumah yang nyaman.


Sebagian makanan berikut ini adalah makanan yg tidak dapat dikonsumsi dalam kondisi mentah, mereka kaya parasit, jika makan tidak baik untuk tubuh : 

1. Siput 

2. Udang karang 

3. Ikan air tawar mentah 

4. Steak yang dimasak rare 

5. Daging babi panggang 

6. Keong 

Perhatikan makanan diatas ya, jangan sampai kalian kemakan cacing! 

Tolong bantu share ke teman teman, saudara, keluarga agar mereka tahu tentang informasi ini, semoga jadi amal ibadah buat kita semua, amiin 

MANAKALA KISAH INI PULA 

Maut Kena Kanser Usus Akibat Amal Memakan Makanan Sisa Yang Dipanaskan 

Seorang wanita mengidap kanser usus atau lambung akibat terlalu sering makan makanan sisa kemarin. Berat badannya dari 60 kg turun menjadi 28 kg dalam 1 th.. Akhirnya meninggal. Karena itulah anak gadisnya yang berusia 19 th. dengan begitu serius mengongsikan perkara itu untuk memperingati semua orang agar tidak melakukan hal yang sama lagi. 

Dalam Kongsian itu dia berkata : 

�Setiap kali kamu memanaskan sayur lauk bekas kemarin, itu akan menyebabkan nitrite bertambah. Nitrite yang terkandung di dalam makanan bila dimakan dalam jangka waktu yang lama, 
akan menjadikan itu sebagai racun dan menyebabkan kanser. 

Semoga setiap keluarga tahu akan hal ini, jangan lagi makan makanan sisa yang di panaskan. Dalam keadaan sekarang, makanan sisa sering dianggap remeh serta masih di amalkan oleh setiap keluarga terlebih keluarga golongan simpel. Ibu saya mengindap kanser lambung, kemoterapi juga telah dijalankan 8 kali dan mengikuti program pemulihan, tetapi karena sangat ganas kanser yang ada dalam tubuhnya membuat beliau meninggal. katanya� 

Dari apa yang di kongsikan oleh wanita itu memang benar Dalam sisi Pemakanan sihat memang ada tertulis makanan bekas yang di panasi bakal mengahasilkan racun serta membuat usus akan sakit. 

Contoh beberapa makanan yang terdedah dalam perkara itu adalah, cendawan, saledri, sayur bayam, telor, ayam, kentang, ini yaitu antara yang paling terdedah, sayur lain juga sama namun sayur yang di catat mempunyai risiko yang lebih tinggi.


Pandangan Pakar Perubatan Gastroenterologi, Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Aminuddin Ahmad.

Amalan pemakanan yang sihat penting dalam menentukan tahap kesihatan seseorang. bagi kebanyakan penyakit pasti amalan pemakanan mempunyai kaitan rapat dengan penyakit yang di hadapi. 

kemungkinan sejenis bahan kimia yang dikenali sebagai N-nitrosa (NNitrosa compound) yang terhasil daripada makanan yang mengandungi nitrat yang diubah (selepas di panaskan) jadi nitrit mungkin bisa menyebabkan kanser usus berlaku. 

pesakit kanser usus atau lambung akan mengalami : 

* Pendarahan 

* Muntah darah 

* Berak darah 

* Tersumbat kawasan perut 

* Kebocoran perut 

* Anemia (kurang darah) 

* Kurang berat tubuh (jadi kurus) 

* Selepas pembedahan 

* Bahagian perut yang telah dibuang mengakibatkan cirit-birit kerana kurang 

penghadaman makanan 

* Kurangnya zat makanan 


Makan ikut cara islam 

Makan turut cara islam bila ingin selamat, cara rasylulullah makan, letakan secubit garam didalam mulut kemam lalu makan, makan buah sebelum makan nasi, jilat kesemua jari sebab ada enzim, jangan masukan garam bila makanan masih mendidih atau tersangat panas, input garam setelah makanan sejuk atau suam, garam bisa mnjadi racun bila dimasak atau dimasukan saat air masih sangat panas.

sumber : 07semuabisa.blogspot.com